
DESCOBRIX ELS PORTS AMB COTXE
RUTA 5
La ruta
del Parc Natural de la Tinença
Els Ports és un territori amb pobles xicotets. Per això, en la teua visita...
TINGUES EN COMPTE!

01
Reserva amb temps els menjars
Planifica la teua ruta amb antelació i reserva el que desitges. Pots consultar totes les opcions a la nostra pàgina web.
02
Disposa de diners en efectiu
No tots els pobles de la comarca compten amb caixer automàtic per poder traure diners. Fes-ho amb antelació.
03
Abans de començar la ruta, organitza’t i consulta els horaris d’obertura dels diferents establiments i serveis
Si alguns d’ells com esglésies o museus es troben tancats, pots visualitzar els vídeos que trobaràs a la nostra web elsports.es, per descobrir el seu interior.
RUTA
DEL PARC NATURAL DE LA TINENÇA
05
Temps proposats de visita a cada poble:
Castell de Cabres, 30 minuts:
10:00h – 10:30h.
Coratxà, 30 minuts:
11:00 – 11:30h.
El Boixar, 30 minuts:
12:00h – 12:30h.
Fredes, 30 minuts:
13:00h – 13:30h.
El Ballestar, 30 minuts:
16:30h – 17:00h.
La Pobla de Benifassà, 1 hora:
17:15h – 18:15h.
RECORREGUT: 50 km des del punt d’inici fins a la finalització de la ruta.
TEMPS RECOMANAT:
De les 10:00h a les 18:15h.
LLOC PER A DINAR:
Existeixen restaurants a Coratxà, Fredes i la Pobla de Benifassà i petits bars al Boixar i el Ballestar (recorda reservar amb antelació).

La Tinença de Benifassà és un territori històric situat a l’extrem est dels Ports, zona muntanyosa i d’espectaculars paratges en la qual trobem xicotets pobles disseminats pel territori, amb una història comú que es remunta a l’edat mitjana.
Així, al 1233, el rei Jaume I fundà Santa Maria de Benifassà, un dels monestirs més antics i el primer cistercenc del Regne de València, atorgant-li una demarcació pròpia per a que els monjos es proveïren dels recursos necessaris per a la seua vida monàstica.
D’aquesta manera, el cenobi va dominar un extens territori que comprenia set pobles, exercint el poder en forma de «tinença», una institució jurídica que permetia al seu abat l’usufructe de la demarcació sense tenir-ne la propietat.
Actualment, aquest ric territori està protegit des de l’any 2006, gràcies a la creació del Parc Natural de la Tinença de Benifassà. La seua extensió engloba la demarcació històrica i altres termes municipals de pobles del voltant que comparteixen una mateixa flora, fauna, condicions orogràfiques, climàtiques i ambientals.
La ruta recorre sis pobles de la històrica Tinença de Benifassà, a través d’un itinerari amb paisatges espectaculars i racons on es poden apreciar les petjades d’un gloriós passat.

VISITA
05 · RUTA DEL PARC DE LA TINENÇA
Castell de Cabres
PRIMERA PARADA

Temps recomanat de visita en la localitat dins de la ruta:
30 minuts
Horari proposat:
De 10:00h a 10:30h
Telèfons d’interés
Ajuntament:
Tel. 977 72 90 15
Castell de Cabres és la porta d’entrada a la Tinença. Situat a la falda d’un petit turó a més de mil metres d’altitud, el seu xicotet nucli urbà conté racons que no et deixaran indiferent.
RECORRE
Visita l’Església de Sant Llorenç, construïda al segle XVIII i que conserva les seues pintures barroques originals. Puja des del carrer Trinquet fins a la part més alta del poble, on està l’espai del calvari, damunt del qual estaria situat l’antic castell de la localitat. Des d’allà, podràs apreciar unes boniques vistes del terme. Baixa pel carrer Major i visita el forn i el «pouet de la placeta».
VISITA
-
Església de Sant Llorenç
-
Forn
-
Antiga escola
SABIES QUÈ?
Castell de Cabres és l’únic poble dels Ports on va haver-hi indústria minera. El mineral que s’extreia era lignit, un tipus de carbó de gran qualitat que es traslladava en camions fins a les localitats de Vinaròs o Cretes, on era exportat amb vaixells o trens cap a altres punts de la geografia espanyola.
AMPLIA LA TEUA VISITA
![]() | ![]() | ![]() |
---|
05 · RUTA DEL PARC DE LA TINENÇA
Coratxà
SEGONA PARADA

Temps recomanat de visita en la localitat dins de la ruta:
30 minuts
Horari proposat:
De 11:00h a 11:30h
Telèfons d'interés
Ajuntament:
Tel. 977 72 90 51
En una de les zones amb més altitud de la Tinença, a 1.329 metres sobre el nivell del mar, trobem el poble de Coratxà, un xicotet nucli de població on podràs assaborir l’essència del passat i un entorn natural espectacular.
RECORRE
Des de l’ampla plaça Major, on podràs veure el curiós edifici de l’antiga casa de la vila, fes un passeig pels carrers assaborint els raconets pintorescs de la localitat. Puja fins a l’església de Sant Jaume, un interessant edifici del segle XIII que conserva la seua estructura original i portada romànica, així com el primitiu cementeri a un lateral. Des d’allà, anima’t a caminar pels voltants per a gaudir d’unes espectaculars vistes.
VISITA
-
Església de Sant Jaume
05 · RUTA DEL PARC DE LA TINENÇA
El Boixar
TERCERA PARADA
Temps recomanat de visita en la localitat dins de la ruta
30 minuts
Horari proposat
De 12:00h a 12:30h
Telèfons d'interés
AJUNTAMENT:
Tlf. 977 72 90 51
El Boixar és un dels pobles més grans de la Tinença, situat en un entorn en el qual tradicionalment ha predominat el boix, una espècie vegetal que li va donar nom i prosperitat a la població al llarg dels segles. Una passejada pel poble et transportarà a altres temps.
RECORRE
Des de l’entrada, puja a poc a poc pels carrers empinats fins a la part més alta del poble, on trobaràs l’edifici de l’antiga casa consistorial, amb el seu interessant porxo. Un poc més amunt, arribaràs a l’Església de Sant Bernabé o de l’Assumpció, un lloc on podràs sentir les petjades del passat i des d’on podràs gaudir d’unes boniques vistes.
VISITA
-
Església de Sant Bernabé o de l’Assumpció
04 · RUTA DEL PARC DE LA TINENÇA
Fredes
QUARTA PARADA

Temps recomanat de visita en la localitat dins de la ruta
30 minuts
Horari proposat
De 13:00h a 13:30h
Per a visitar estos llocs, s'ha de demanar la clau a l'Ajuntament.
Telèfons d'interés
AJUNTAMENT:
Tel. 977 72 90 51
Poble de fundació musulmana, el seu topònim fa referència a la seua extrema climatologia. Passejar pels seus carrers és endinsar-se en un lloc on la tranquil·litat regna a cada racó.
RECORRE
Camina pel carrer Major fins a l’església parroquial, dedicada als sants màrtirs Sant Abdó i Sant Senén. Baixa per la costereta fins a la part més baixa del poble i visita el xicotet cementeri. Des d’allà, torna fins als carrers de més amunt i gaudeix de l’exuberant natura de l’entorn de la localitat.
VISITA
-
Església de Sant Abdó i Sant Senén
05 · RUTA DEL PARC DE LA TINENÇA
El Ballestar
QUINTA PARADA
Temps recomanat de visita en la localitat dins de la ruta
30 minuts
Horari proposat
De 16:30h a 17:00h
Telèfons d'interés
AJUNTAMENT:
Tlf. 977 72 90 51
El Ballestar és el poble situat més a prop del monestir de Santa Maria de Benifassà i el que té el terme municipal més extens de la Tinença. El seu nucli urbà es caracteritza per tindre interessants edificis i preciosos carrers per on perdre’s gaudint de tots els racons.
RECORRE
Des de l’església de Sant Salvador, passeja pel carrer Major gaudint de les seues boniques cases fins a arribar a la punta del poble. Aprofita per a endinsar-te per qualsevol carreró i deixa’t sorprendre per les vistes de l’entorn. Si tens temps, camina fins al jaciment arqueològic de la Morranda.
VISITA
-
Església de Sant Salvador
05 · RUTA DEL PARC DE LA TINENÇA
La Pobla de Benifassà
SEXTA PARADA
Temps recomanat de visita en la localitat dins de la ruta:
1 hora
Horari proposat:
De 17:15h a 18:15h
Telèfons d'interés
Ajuntament:
Tel. 977 72 90 51
La Pobla de Benifassà és el poble amb menys altitud de la Tinença. Situada en un terreny fèrtil a 680 metres d’altitud i orientada al sol, la localitat es caracteritza pels seus estrets i empinats carrers, que han servit d’inspiració per a poetes i artistes, la petjada dels quals podem apreciar al llarg de la visita.
RECORRE
A pocs metres abans d’arribar al poble, detín-te a visitar el Jardí de Peter, un espai artístic únic en plena natura que et sorprendrà.
Ja al poble, entra pel carrer Major fins a l’ajuntament. Des d’allà, continua caminant i ascendeix pels carrers empinats en direcció al carrer d’Enmig. Gaudeix de Casa Renata, un raconet artístic pintoresc, abans d’arribar a l’església de Sant Pere Apòstol. Passeja per l’entorn de la localitat i baixa fins a les últimes cases del poble, on estan les antigues escoles i el safareig, entre altres edificis antics.
VISITA
-
Església de Sant Pere Apòstol
-
Jardí de Peter
SABIES QUÈ?
Després de la Guerra Civil espanyola, a la Pobla de Benifassà i els seus voltants van haver-hi moltes persones pertanyents al Maquis, un moviment guerriller opositor al règim franquista, entre les quals va figurar «la Pastora», una persona que destacà per la seua condició intersexual, fet que accentuà tota una llegenda al voltant de la seua vida personal i política.
AMPLIA LA TEUA VISITA
![]() | ![]() | ![]() |
---|
RUTA
DEL PARC NATURAL DE LA TINENÇA
05
PER A CONTINUAR GAUDINT DEL PARC NATURAL DE LA TINENÇA, NO ET POTS PERDRE
MONESTIR DE SANTA MARIA DE BENIFASSÀ Només visitable la part de l'església els dijous de 13:00h a 15:00h.
PANTÀ D'ULLDECONA